Dódity Gabriella

Fővárosi képviselő

2021.04.07.

Mondja el véleményét a Kispestet is érintő vasúti fejlesztésről

Április 15-ig ön is beleszólhat a lajosmizsei vasútvonal kormányzati fejlesztésébe, amely több tízezer ember mindennapi életére lesz hatással. A beérkezett válaszokat átadják a tervezőknek, hogy ezzel is segítsék a munkájukat. Kispesten két megállót érint majd a beruházás, és két új, Méta utcai és Temesvár utcai megálló létesítéséről is elmondhatjuk a véleményünket, amely Kispest Kertvárost kötné össze a Nyugati pályaudvarral. A fejlesztés előnye lehet a szinteltolásos vasúti átjáró megvalósítása az Üllői úton és az Ady Endre úton is, amelynek köszönhetően megszűnhet majd a sorompónál a sorbanállás.

undefined

Indul a két legrosszabb állapotú budapesti elővárosi vasútvonal fejlesztésének tervezése: a Budapest–Veresegyház–Vác és a Budapest–Lajosmizse–Kecskemét vonalon. Az utóbbinál Kispest is érintett két megállóban, Kőbánya-Kispest és Kispest állomásokkal. Április 15-ig ön is beleszólhat a megállók tervezésébe a https://lajosmizseivasut.hu/ honlapon található kérdőív segítségével.

A Budapest Fejlesztési Központ szeretné minden környéken élő és vonaton utazó véleményét megismerni, mielőtt megszületnek a részletes döntések az egyes szakaszok, állomások, megállóhelyek és ezek környezetének fejlesztéséről. Felmerült új megállóhelyek építése, akár Kispesten is két új fel-és leszállóhely létesülhet, a Méta és a Temesvár utcáknál, sőt külön szintű közúti átjárókat is kiépíthetnek Kispesten az Üllői útnál és az Ady Endre útnál, további lehetséges helyszínek külön szintű keresztezésekre a XVIII. és XIX. kerületben és Gyálon.

undefined

A két vonal azért is érdekes és felújításra szoruló, ugyanis a fővárosba vezető vasutak közül mostanra már csak ezek maradtak végig egyvágányúak. Egyéb műszaki és utaskényelmi paramétereik is rosszak, mind a két vonal messze potenciálja alatt teljesít. A lajosmizsei vasutat ráadásul eddig még nem is villamosították, a pálya zömén 40 km/órás sebességkorlátozás van érvényben, mindössze óránként tudnak vonatokat indítani egy irányba. Fürjes Balázs, a budapesti és agglomerációs fejlesztésekért felelős államtitkár egy múlt heti sajtótájékoztatón elmondta: a kormány agglomerációs közlekedés fejlesztés fő célja, hogy Budapest központjába negyedóránként érkezzenek be vonatok, mert a főváros közlekedési problémái egyértelműen az agglomerációból erednek. A zóna növekvő népessége színvonalas közösségi közlekedés híján zömmel autóval jár a fővárosba, jelenleg három ingázóból kettő személyautóval jön. Ma csúcsidőben Budapest útjain minden harmadik autó az agglomerációból érkezett, és minden második autóval megtett kilométert ezek az autók teszik meg. Ugyanakkor a felmérések szerint gyakorlatilag kétszer ennyien is használnák összességében az elővárosi vasutakat, ha mennyiségben és minőségben javulna a szolgáltatás.

Ugyanezt mutatják a már fejlesztett vonalak adatai, a közelmúltban rekonstrukciót kapó esztergomi és székesfehérvári vonalakon lényegében duplájára emelkedett a forgalom. De az utasok az alacsony szolgáltatási színvonal ellenére a kevés veresegyházi és lajosmizsei vonatot is kihasználják ma, sokszor zsúfoltak a szerelvények, a veresegyházi vonalon naponta a jelenlegi körülmények között is mintegy tízezren, a lajosmizsein ötezren utaznak.

A Budapest Fejlesztési Központ irányításával elkészített Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia modellezése alapján a felújítást követően a veresegyházi vonalon az eddigihez képest háromszorosára, a lajosmizsein pedig háromszorosára-négyszeresére nőhet az utasszám.

undefined

Milyen konkrét eredmények várhatók a lajosmizsei vonalon?

- Sűrűbb, a városi közlekedés járatsűrűségét idéző, negyedórás követés legalább Gyáltól és legfeljebb 30 perces követés Lajosmizse - Dabas felől Budapestre, ehhez kétvágányúsítás szakaszosan

- Átszállásmentes közlekedés Kecskemét felé is

- Villamosított, környezetkímélő üzem

- Jól gyorsuló, kényelmes, korszerű motorvonatok

- Új megállók lehetőségének vizsgálata Gyál központjában, további lehetséges új megállók a XVIII. és XIX. kerületben (vizsgálandó helyszín a Paula, az Eke, a Méta és a Temesvár utcáknál)

- A beépítettségtől függően 80–120 km/óra sebesség

-Felújított, akadálymentesített megállók, állomások

- A jelenleginél több P+R autóparkoló, B+R kerékpártároló

forrás:kispest.info

Polgármesteri Program


Csapatom

Írjon nekünk!

=