Dódity Gabriella

Fővárosi képviselő

2020.05.04.

Gereblyével a folyót…

Gajda Péter polgármester szerint nem folytathatja munkáját a veszélyhelyzet miatt felfüggesztett Lackner-ügyet vizsgáló bizottság, mert lejárt a háromhónapos mandátuma. Hosszú leszek, de ennél rövidebben nem tudom közzé tenni, mit gondolok erről.

undefined

A vizsgálóbizottság felállítását teljesen feleslegesnek tartottuk, több okból is. 

  1. Álláspontunk szerint teljesen abszurd, hogy a baloldal vizsgálja a baloldalt. 
  2. Nem lehet hatékony, hogy Lackner Csaba korábbi frakciótársaival, mint például a baloldali frakcióvezetővel, alpolgármesterekkel, jelenlegi baloldali képviselőkkel közösen kellene felderíteni a hangfelvételeken elhangzottakat.
  3. Nem lehet eredményes, ha azok vizsgálódnak, akik az októberi választáson koalíciós partnerekként álltak a Gajda Péter vezette baloldali tömörülésben, és azóta sem határolódtak el tőlük – például kispesti Momentum. 
  4. Már-már vicces azzal az ügyvédnővel közösen „nyomozni”, aki az önkormányzati megbízásának keretében szinte a legtöbb ingatlan adás-vételi szerződést ellenjegyezte, még akkor is, ha szerinte ez csak jogi-technikai részvételt jelent. Elhiszem, hogy egy névből nem tudta, Guzmicsnak megy a kétmilliós telek, és elhiszem azt is, nem gondolta, hogy Kránitz válóperes ügyvédjének 18,5 millióért eladott rekreációs terület idén január elsejétől építési telekké válik, és a többszörösét éri majd. Ezeket előre mi sem láthattuk. De akkor is morbid a városvezetés által megbízott ügyvéddel együtt nyomozni a városvezetés után.
  5. Stand up comedyvel egyenértékű volna szerintem az az ülés, amelyen megkérdeznénk bármelyik, a hangfelvételeken felmerülő szereplőt az elhangzottak valóságtartalmáról.
  6. A bizottságnak semmivel nincs több jogköre és lehetősége, mint egy egyéni képviselőnek. Képviselőként sok mindenbe betekintést nyerhetünk, amibe engedik, és amihez megkapjuk a választ és a kapcsolódó dokumetumokat; mert volt, hogy ez sem teljesült. De ha meg is kapjuk, a Nemzeti Nyomozó Iroda munkatársaihoz hasonló lehetőségeink és jogköreink sosem lesznek, ezért célszerű a hatóságokra bízni a valóság felderítését. És ami szintén fontos: a bizottság munkája során esetlegesen nyilvánosságra kerülő tényekkel nem szabad hátráltatnunk a nyomozást.

DE! Ha már egyszer megalakult a tényfeltáró bizottság, akkor a kispestiek arculcsapásának értékelem, hogy a veszélyhelyzet miatt felfüggesztett és lejárt mandátumú bizottság nem folytathatja a munkát, még akkor is, ha munkája meglátásom szerint nem lehet eredményes. 

Miért gondolom, hogy ez a bizottság nem tud majd eredményt felmutatni?

  1. A bizottság eddig egyetlen érdemi lépést sem tett, egyetlen konkrét ügyet sem vizsgált, ülései végeláthatatlan technikai egyeztetésekről szóltak.
  2. A veszélyhelyzet miatt érthető, hogy nem találkoztunk személyesen, de ha egy televízió tud online interjút készíteni, cégek képesek online értekezleteket tartani a technika segítségével, akkor a bizottság is folytathatta volna a munkát a veszélyhelyzet idején is.
  3. Arcpirító, de a legutóbbi ülésen a Párbeszéd delegáltjai bemutattak egy hanghamisító szoftvert, amit nem tudtunk másként értékelni, mint úgy: mosdatják Lackner, még úgy is, hogy a hangfelvételen Lackner Csabától elhangzó állítások sorra valósulnak meg; biztosan maga a jövőbelátó Nostradamus hamisította a felvételeket. Ilyen, amikor a baloldal vizsgálja a baloldalt, mi szóltunk. 
  4. Sok mindent eddig is tudtunk, de van egy határ, ameddig egy képviselő a nyomozásban el tud jutni. Mondok egy példát. Régóta tudtuk, hogy az önkormányzati megbízások nagy részét Somogyi Lászlóné MSZP-s képviselő (volt) férje viszi, több cégen keresztül. Szóvá tettük, nem egyszer, de mindez politikai következményt is magával hozó, jogilag elítélendő cselekménnyé csak akkor válhat, ha a nyomozó hatóságok be tudják bizonyítani azt, amiről Lackner beszélt: aki jól csinálja, annak a vállalkozóktól jön vissza a pénz. Erre egy képviselőnek nincs, csak a hatóságoknak van lehetősége. Ugyanakkor vizsgálódni és a hatóságok felé jelzést leadni pedig bárkinek van lehetősége, a bizottságtól függetlenül. Kérdés, hogy a bizottságot kezdeményezők „nyomoztak”-e már, és vajon fordultak-e már bármiféle ügyben a hatóságokhoz?

Ha valaki eljutott idáig az olvasásban, annak egyrészt köszönöm, másrészt joggal merülhet fel benne is a kérdés: most akkor mi a javaslat? Ha amúgy sem lehet eredményes a tevékenysége, akkor most folytassa a munkáját a bizottság, vagy ne? Ennek megválaszolásához még messzebbre kell menni.

Súlyos, korrupciógyanús hangfelvételek és ahhoz kapcsolódó események vizsgálatát nem lehet pártpolitikai alapon végezni. Mit értek ezalatt? 

Az elmúlt évek során a kispesti Fidesz számtalan megállapítást tett, számtalan olyan dologra hívta fel a figyelmet, amelyet a kispestiek érdekében másként lehetett és kellett volna tenni. Érdekes, a 2014-2019-es ciklusban valahogy mindig egyedül maradtunk ezzel a sokak szerint a Gajdáék ellen irányuló „támadással”. Sem a Jobbik, sem a most a tényfeltáró bizottság élén tüsténkedő LMP nem állt bele a harcba. Sőt, ne feledjük, a Jobbik már el is tűnt, nem is indított polgármesterjelöltet Gajda ellen, míg az LMP együttműködési megállapodást írt alá Gajdával és csapatával, és polgármesternek is nyíltan Gajda Pétert javasolta. Minderről nyilvánosan elérhető dokumentumok is rendelkezésre állnak. 

Ugyanígy koalíciós partnerként indult a választáson a 2019 őszén a testületbe bekerült Momentum, amelyik szintén nem igyekezett, hogy a korábban a kispesti Fidesz által nyilvánosságra hozott ügyeket megvizsgálja. Átláthatósági tanácsnokuk elzárkózott a Lackner-ügytől, mondván, ő a múltért nem, csak a jövőért lehet felelős, és azért lett tanácsnok, hogy a jövőben hasonló dolgok ne fordulhassanak elő. Még tavaly havi beszámolót ígért a munkájáról, amelyből eddig egyet sem láttunk, és azóta sem fogalmazott meg egyetlen javaslatot sem arra nézve, mit lehetne, kellene másként tenni Kispesten. Egy dolog biztos, kijelentette, hogy a vagyonkezelő szerződéseivel kapcsolatban mindent rendben talált. Lesz még itt meglepetés számukra, ez biztos…

A vizsgálóbizottság működése óta az LMP és a Momentum a megmentő szerepében tetszeleg, a kispestiek pedig úgy érzik, hogy na, végre, valaki csinál valamit. De mit is? Végül is a folyót gereblyével szabályozni is egyfajta tevékenység. 

Ferenczi István LMP-s képviselő szándékában nem kételkedem, még akkor sem, ha az élettársa szövetkezetének szerződés nélkül biztosított helyiségről esik szó, a b@szdmegeléstől sem riad vissza. Abban azonban már igen, jól látja-e, hogy ebben a formában bármi eredményt is el lehetne érni.

A Momentum legalább ekkora erőfeszítéssel próbálja rásütni a kispesti helyzetre a Fidesz-MSZP-DK közös mutyit és paktumot. Mondják ezt az MSZP-DK-Momentum-Párbeszéd tömörülésből. Értjük, nem? Ja, nem. Számukra persze ez lenne a legkedvezőbb helyzet, hiszen ha úgy tetszik, Gajda Péter a legnagyobb ellenségük. Hiába robbant ki a korrupciós botrány, nem határolódtak el tőle, hiszen arra jó volt a polgármester nekik, hogy népszerűsége okán beemelje őket a hatalomba. De azért mégiscsak el kellene távolítani Gajdát onnan ahhoz, hogy Kispest az övék legyen, erre pedig a legalkalmasabb, ha azt a képet festik, Gajda a Fidesszel együtt lop. Őket nem zavarja, hogy a korrupciógyanúba keveredett társasággal vannak egy platformonon, mint ahogyan másokat hazugsággal besározni is simán megy nekik. És ebben még az az apró tény sem zavarja meg őket, hogy mind a mai napig nem határolódtak el a korrupciógyanúba keveredett kispesti szociktól. 

A tények elhallgatása és elferdítése is gond nélkül megy nekik. Az egyik legnagyobb ordas hazugság, amit úton-útfélen hangoztatnak, és ebben sajnos az LMP is partner, hogy az MSZP-DK-Párbeszéd a Fidesszel közösen megakadályozta a szakértők bevonását a bizottságba. Az igazság ezzel szemben, hogy azzal nem értettünk egyet, pártpolitikai szakértők, például a kispesti Momentum közös képviselőként dolgozó alelnöke legyen a bizottság egyik szakértője. Köszönjük, de ebből nem kérünk. A kispestiek érdekében nem. Azt elfelejtik hozzátenni, hogy amellett, hogy ezt leszavaztuk, javaslatunkat elfogadva igazságügyi szakértőket fog felkérni a bizottság, amelyet a Párbeszéd kiegészítő javaslatára nem mi, nem az elnök, hanem közjegyző fog kiválasztani, ezzel is segítve a vizsgálat teljes pártatlanságát. Amikor ebből a teljesen szakmai javaslatból valótlan pártpolitikai üzenetet kreálnak, akkor picit úgy érezzük magunkat, mint Pelikán elvtárs, amikor szerényen szólt: „elnézést Virág elvtárs, ez az ítélet”. 

Amíg egy tényfeltáró munkában egyeseknek bármiféle morális kontroll nélkül mások besározása és a tények elferdítése útján saját maguk fényezése a lényeg, addig épp a cél sérül. Közben a szereplők pedig észre sem veszik, hogy nem a többi párt, nem a Fidesz képviselőit, hanem magukat a kispestieket csapják arcul ezzel. 

Ha arra a kérdésre kell válaszolnom, folytassa-e munkáját a vizsgálóbizottság, akkor az a válaszom: a kispesti Fidesz, ahogy eddig is, ezután is elkötelezett amellett, hogy az igazság kiderüljön, megtisztuljon Kispest közélete, és nézzük meg, mit hogyan lehetne jobban, hatékonyabban tenni a kerületért. De egyben arra a kérdésre is meg kell keresni a választ, mekkora kárt okoz azzal hitegetni a kispestieket, hogy majd a tényfeltáró bizottság mindent kivizsgál, mindennek a végére jár, miközben saját, jogköréből, összetételéből és tagjainak eltérő indíttatásaiból adódó korlátai eleve kudarcra ítélik annak működését. 

Polgármesteri Program


Csapatom

Írjon nekünk!

=