Sürgős lépések kellenek az óvodák, iskolák tekintetében
Feltérképeztem a kispesti önkormányzat tulajdonában lévő ingatlanállomány műszaki állapotát; ehhez mind a lakossági jelzéseket, mind a személyes, helyszíni tapasztalataimat is felhasználtam. Emellett a Vagyonkezelő Műszaki Szervezettől (VAMÜSZ) kértem egy átfogó, a kispesti oktatási és nevelési intézményekben, valamint a kispesti piacokon elvégzésre váró felújítási, karbantartási feladatok listáját.
A számomra megküldött felújítási listából kitűnt, hogy az intézményhálózat – a bölcsődék, óvodák és iskolák, valamint a wekerlei és a Kossuth téri piac - meglehetősen rossz műszaki állapotban van. Sok helyütt a problémahalmaz összességéhez képest kisebb munkának számító karbantartási munkák mellett nagyobb, az épületek és a közművek elhasználódásából adódó problémákat tapasztaltam. Üdítő kivételt képez az Arany Óvoda és Csillagfény Bölcsőde; mindkettő az előző ciklusban uniós forrásból újulhatott meg. Azt láttam, hogy szinte ezt a két intézményt leszámítva a legtöbb helyen átgondolt, jól megtervezett koncepció mentén azonnali beavatkozásra van szükség.
Tekintettel a leírt állapotokra, illetve figyelemmel arra, hogy a kispesti gyermekek az oktatási-nevelési intézményekben töltik idejük nagy részét, ezért a legsürgetőbb feladatok ellátására a költségvetést módosító javaslatot nyújtottam be. Azt javasoltam, hogy a meglátásom szerint túlzó kommunikációs büdzséből csoportosítson át az önkormányzat 20 millió forintot a legszükségesebb műszaki munkálatok elvégzésére, hibák elhárítására, kijavítására. Sajnos a képviselők többsége ezzel sem értett egyet, így ezt a javaslatomat nem támogatták.
Költséghatékony megoldások kellenek
A VAMÜSZ által 2015. év elején megküldött anyag összegzése szerint az intézményhálózat legégetőbb munkálatainak elvégzésére közel 1,1 milliárd forintra volna szükség, ezért álláspontom szerint olyan megoldásokat kell keresnie az önkormányzatnak, amelyek költséghatékonyak, közép-és hosszútávon megtakarítást is eredményezhetnek, csökkentve ezáltal az üzemeltetés költségeit. Ezért kedvező, egyszeri bekerülési költség nélkül elvégezhető fűtéskorszerűsítési javaslatot terjesztettem a képviselő-testület elé a Gábor Áron Általános Iskola és a Harangvirág Bölcsőde tekintetében, amelyekben fűtéskorszerűsítési beruházás elvégzésére van szükség. Előterjesztésem lényege az volt, hogy a kazáncseréket egyszeri beruházási költség nélküli konstrukcióban valósítsa meg az önkormányzat, hiszen az így megtakarított több millió forintot az adott intézmény további égető felújítási munkálatainak elvégzésére lehetne fordítani. Sajnos ezzel a képviselők többsége nem értett egyet, így javaslatomat nem támogatták.
Szintén nem támogatta a képviselő-testület többsége azon előterjesztésemet, amelyet a villamos energia közbeszerzési eljárás lefolytatásához szükséges szindikátusi szerződés megkötése című előterjesztéshez tettem. Azt javasoltam, hogy a villamosenergia-költség megtakarítást az adott közintézmény infrastruktúrájának fejlesztésére fordítsa az önkormányzat. Sajnos ezzel a képviselők többsége nem értett egyet, így javaslatomat nem támogatták.
Nagyobb figyelem a karbantartásra
Mivel az oktatási és nevelési intézmények kapcsán azt is láttam, hogy a kelleténél nagyobb számban fordul elő, hogy az alapvető karbantartási munkákat sem végzi el az önkormányzat, vagy egy-egy munka – például mosdó csap cseréje, működésképtelen wc javítása – is akár több hónapot vesz igénybe, felhívtam a figyelmet, hogy az önkormányzat helyezzen nagyobb hangsúlyt a karbantartásra.
Piacaink felújításával érdemben foglalkozni kell
Kispest mindkét piacának állapota szintén nem tűr halasztást. Ezért előterjesztést készítettem a képviselő-testületnek arról, hogy a kereskedők bevonásával készüljön átfogó fejlesztési koncepció mind a wekerlei, mind a Kossuth téri piac kapcsán. Fontosnak tartom ezt különösképpen azért, mert mindkét piac felújításával összefüggésben mind az elképzelés, mind az ütemezés és mind a megvalósítás a folyamatos működés biztosítása érdekében megfelelő előkészítést és megfontolt döntéseket igényel. Az átfogó fejlesztési koncepció elkészítésére tett javaslatomat nem támogatta a képviselő-testület, sem a Tulajdonosi Bizottság. Az önkormányzat Várospolitikai, Városüzemeltetési és Rendészeti Bizottsága eddig még nem tárgyalta az előterjesztésemet.
A városvezetés előterjesztést készített a piacok díjtételeinek emelésére. Módosító határozati javaslatomban – tekintettel a piacok tarthatatlan állapotára – azt javasoltam, az önkormányzat ne emelje meg a díjakat, hanem inkább készítse el a felújítás átfogó koncepcióját. Javaslatomat nem támogatták.
Új lakásgazdálkodási stratégiát kell készíteni
Számos lakossági panaszt, megkeresést kaptam önkormányzati bérlakásban élőktől. A lehető legtöbb helyre elmentem személyesen, hogy saját szememmel lássam az ottani állapotokat. Az esetek többségében azt tapasztaltam, hogy az önkormányzati lakások rettentő rossz állapotban vannak. Sok lakás már nem alkalmas a rendeltetésszerű használatra, penészes, rendkívül rossz állapotú, és láthatóan a rendszeres karbantartások sem voltak elvégezve rajta. Több esetben tapasztaltam, hogy a bérlők szinte közelharcot vívnak az önkormányzattal egy-egy, bérbeadói részről kötelező karbantartás műszaki javítás, karbantartás kapcsán. Mindezzel együtt a nagyságrendileg 800 db önkormányzati lakás felújításári kiadásaira rendkívül alacsony, mindösszesen 15 millió forint van betervezve a költségvetésben. Sok lakás áll üresen, illetve sajnos nem egy esetben maguk a bérlők sem ügyelnek az ingatlan állapotára, ám a megfelelő bérleményellenőrzés hiányában erre sok esetben már csak túl későn derül fény. Megfogalmaztam javaslatomat ennek kapcsán is, hogy a bérleményellenőrzést sűríteni kellene, míg az elmaradásokat pedig feszesebben kellene követni.
A bérlakás-állomány fenntartása, megfelelő műszaki állapotban tartása a rendelkezésre állónál jóval nagyobb forrást igényel, ugyanakkor, ha az önkormányzat vállalta, hogy ennyi bérlakást tart fenn és ad bérbe, akkor mind az állagmegóvásra, mind a szükséges karbantartási munkákra áldoznia kell. Ha ez a szükséges forrás hiánya miatt nem lehetséges, akkor nem lehet megoldás a szükséges karbantartás elhagyása, hanem a lakásgazdálkodás újragondolására van szükség. Ezért javaslatot készítettem a képviselő-testületnek arra vonatkozóan, hogy az önkormányzat mérje fel a bérlakás-állomány műszaki állapotát, és az alapján készítse el a bérlakás-állomány felújítását, illetőleg megfelelő karbantartását tartalmazó megvalósítási ütemtervet, majd a helyzet feltérképezése és az eredmények ismeretében alkossa meg Kispest új lakáskoncepcióját, lakásgazdálkodási stratégiáját. Azt is javasoltam, hogy a jelenleg a bérlakás-állomány felújítására rendelkezésre álló összegnél mindenképp nagyobb forrást biztosítson erre a feladatra az önkormányzat, hiszen kötelező feladata az állagmegóvás. Javaslatomat a képviselő-testület többsége nem tartotta támogatandónak, így azt leszavazták. Ennek ellenére polgármesteri intézkedés keretében, az illetékes alpolgármester vezetésével munkacsoport alakult a lakáskoncepció elkészítésére, amelybe többszöri kérésem után kaptam meghívást. A munkacsoport valamennyi ülésén részt vettem, amelyre meghívást kaptam, és megfogalmaztam észrevételeimet, javaslataimat. A készülő lakáskoncepció részanyagait, az előkészítés kapcsán készített, számomra megküldött anyagait minden esetben véleményeztem, elmondtam, vagy leírtam a véleményemet, megfogalmaztam javaslataimat. A lakáskoncepció végleges verzióját nem kaptam meg.
A lakáskoncepción dolgozó munkacsoport meghívására részt vettem a Kossuth tér 23-24. szám alatti önkormányzati tulajdonban lévő társasház bejárásán. A házban lévő lakások nagy része üresen áll, némelyik meglehetősen elhanyagolt állapotban van. A bejárás apropója a ház hasznosítása volt.
Pályázat-előkészítő munka
Az önkormányzat valamennyi pályázat-előkészítő megbeszélésén, egyeztetésén részt vettem, amelyikre meghívást kaptam. Ezek a következők voltak:
Az „Önkormányzati feladatellátást javító fejlesztések támogatására” c. pályázat kapcsán a pályázat-előkészítő munkacsoport döntése alapján a szakiroda által összeállított javaslatok közül az önkormányzat a Berzsenyi utcai rendelő felújítására, a KAC pálya öltözőinek felújítására adta be a pályázatot. A munkacsoport vizsgálta a Gyöngykagyló óvoda felújításának, külső homlokzati szigetelésének és nyílászáróinak cseréjét is, ám a felújítás meghaladta volna a pályázati keretösszeget, magasabb önrész vállalására pedig nem volt lehetőség.
Az „Óvodai kapacitásbővítést célzó pályázat” kapcsán a pályázat-előkészítő munkacsoport döntése alapján a szakiroda által összeállított javaslatok közül az önkormányzat a Tarka-Barka, a Mesevár és a Mézeskalács óvodák bővítésére adott be pályázatot. A szakiroda véleménye alapján valamennyi szóba jöhető óvoda esetét végigbeszéltük, elemeztük, így választottuk ki a legkedvezőbb feltételekkel bővíthető óvodákat a pályázatba.
A "Szociális szakosított ellátást és gyermekek átmeneti gondozását szolgáló önkormányzati intézmények fejlesztése, felújítása támogatására" c. pályázatra a pályázat-előkészítő munkacsoport döntése alapján az önkormányzat a Segítő Kéz Kispesti Gondozó Szolgálat Zöld Diófa Gondozási Központ részleges felújítása és bővítése c. pályázatot adta be. Ezen pályázat kapcsán segítettem a Fővárosi Önkormányzattól a tulajdonosi hozzájárulás kikérésében is.
A "Gyermekétkeztetés feltételeit javító fejlesztések támogatása” elnevezésű pályázat kapcsán a pályázat-előkészítő munkacsoport döntése alapján a Zöld Sziget óvoda konyhájának felújítására adta be az önkormányzat a pályázatot. A szakiroda elkészítette a Zöld Sziget, a Zöld Ágacska és a Mese-vár óvoda konyhájának felújítási tervét is, mert egyik óvoda konyhája sem felel meg a jelenlegi előírásoknak – ezek közül választotta ki a munkacsoport a Zöld Sziget óvodát.
Nagy örömömre szolgál, hogy a Kispesti Jézus Szíve Templom környezetének rendezése a Fővárosi Önkormányzat támogatásával elkészülhetett.
A térfigyelő kamerarendszer megújítása
A kispesti térfigyelő kamerarendszer felújítása fontos feladat, hiszen a jól működő térfigyelő hálózat hatékony eszköz a bűnmegelőzésben és a bűnüldözésben is. A kispesti rendszer korábban fejlettnek számított, ám a kamerák egy része nem működik, és a rendszer is elavult. Ezért előterjesztést készítettem a térfigyelő kamerarendszer megújítására. Javaslatomat a képviselők többsége nem támogatta, ennek ellenére elindult a megújítás tervezésének folyamata. Egy alkalommal meghívást kaptam, így részt vettem egy, a kamerarendszerről szóló közbiztonsági megbeszélésen.
Határ úti buszvégállomás felújítása
Ugyan közigazgatásilag nem Kispesthez tartozik a Határ úti buszvégállomás területe, a korábban megkezdett beruházás figyelemmel kísérését is feladatomnak tekintem. A kispestiek nagy része naponta átutazik az állomáson, ezért nem tehetjük meg, hogy érdemben nem foglalkozunk a területen jelenleg is zajló, ám sajnos nem problémamentes beruházással. Különösen fontos számomra ez a projekt, hiszen a Fővárosi Önkormányzat főtanácsadójaként annak kezdetétől fogva részese voltam. A jelenleg még mindig a területén közterület-használati engedély nélkül lévő, működő pavilonok ügyében 2015 januárjában egyeztetést kezdeményeztem az illetékes városfejlesztésért felelős főpolgármester-helyettesnél, illetve azt követően is több, a Határ úti buszvégállomás felújítása kapcsán fővárosi szinten összehívott megbeszélésen vettem részt. A területen lévő pavilonok ügyében sajnos több bírósági eljárás is folyamatban van, ezért a felújítás a terület egyes részein megakadt.
Kőbánya-Kispest vasúti állomás állapota
Több lakossági megkeresést és panaszt kaptam a Kőbánya-Kispest MÁV állomáson tapasztalható állapotok, elsősorban a balesetveszélyessé vált lépcső, a rendszeresen üzemen kívül lévő mozgólépcső miatt. Ezért levélben fordultam a MÁV vezetéséhez, tájékoztatást kérve, mikor várható a terület felújítása. Tájékoztatásuk szerint az állomás területe várhatóan 2018-ban megújul.
Fővárosi fejlesztések Kispesten
Kispesten van néhány átfogó, megoldásában a Fővárosi Önkormányzat segítségét, támogatását is igénylő fejlesztés, amelyre levélben felhívtam a fővárosi városvezetés figyelmét, kérve támogatásukat, segítségüket. Valamennyi fejlesztés meglehetősen nagy forrásigényű, így a megvalósítás elsősorban a rendelkezésre álló keret függvénye. Ezek: az Ady Endre út felújításának folytatása, a Derkovits utca és a Határ út forgalomterhelése. Utóbbi kapcsán egyeztetést folytattam a Budapesti Közlekedési Központtal (BKK) az engedély nélkül behajtó teherautók kiszűrése kapcsán. A BKK ingyenes hozzáférést biztosít a Teherforgalmi Online Behajtási Információs Rendszer (TOBI) rendszám adatait tartalmazó táblázatba, amelyből naprakészen és hitelt érdemlően megállapítható, hogy egy adott jármű az adott időpontban és helyen rendelkezik-e behajtási hozzájárulással. A rendszerhez való térítésmentes kapcsolódással kiszűrhetőek lennének az engedély nélkül behajtó teherautók. Ehhez a BKK ingyenesen telepíti a rendszer az önkormányzat számára, és be is tanítja a kijelölt kollégákat annak használatára. A lehetőséget továbbítottam a városvezetés felé.
Csapadékvíz-elvezetési probléma
Számos lakossági megkeresést, panaszt kaptam a hagyományos kispesti kertvárosi részről, illetve az Élmunkás lakótelepről az ott tapasztalható csapadékvíz-elvezetési probléma kapcsán. Nagyobb esőzések idején Kispest azon részét elönti az esővíz, a víznyelők nem képesek elvezetni a vizet, súlyos károkat okozva ezzel az ott élőknek. 2015 nyarán is több lakást, családi házat öntött el az eső, nem egy helyen több százezer forintos kárt okozva az ott élőknek. Személyes megbeszélést folytattam ez ügyben a Fővárosi Csatornázási Művek vezérigazgatójával és Budapest városüzemeltetésért és városfejlesztésért felelős főpolgármester-helyettesével. A Fővárosi Önkormányzat megépítette a dél-pesti főgyűjtő csatornát, annak azonban egy kétszáz méteres szakaszát nem tudták befejezni egy, a nyomvonallal érintett magántulajdonossal folytatott jogvita kapcsán. A főváros ígéretet tett a helyzet mielőbbi rendezésére, és a csatorna hiányzó szakaszának megépítésére is.
Sportfejlesztés lehetősége a Pilisi parkerdőben
Kispest önkormányzata évek óta tervezgeti a Derkovits utca elején kezdődő, a Vak Bottyán utca mentén húzódó, a Pilisi Parkerdő Zrt. kezelésében lévő terület sportfejlesztését. A terület alkalmas volna egy szabadtéri futókör és hozzá kapcsolódó gépek elhelyezésére, kisebb pihenőpark kialakítására. A Magyar Atlétikai Szövetség szakértőjével többször bejártam a területet, amelyet alkalmasnak találtak sportcélú fejlesztésre. Szabó Tünde sportállamtitkár asszonynál is jártam megbeszélésen a fejlesztés kapcsán, illetve személyesen tárgyaltam a Pilisi Parkerdő Zrt. vezérigazgatójával is a tulajdonosi hozzájárulás ügyében. A kiserdőben történő sportfejlesztés szervezése most indult el, bízom benne, az önkormányzat együttműködése mellett sikerül egy szabadidő-és sportparkot kialakítani a területen.
Városüzemeltetési kérdések
Számos lakossági megkeresést kapok képviselői munkám során, ezek szorosan nem kapcsolódnak a tanácsnoki munkámhoz, ám néhányat ezek közül szeretnék megemlíteni. A Kossuth Lajos utca és Esze Tamás utca kereszteződésében élők kerestek meg azzal a kéréssel, hogy az utcák találkozása a járdán elhelyezett telefonfülke miatt is nehezen belátható, az elsőbbségi viszonyokat sok esetben nem tartják be az autósok, ezért a kereszteződésben sok baleset történik. Mind a Budapesti Közlekedési Központ, mind az önkormányzat, mind a Telekom Zrt. felé jeleztem a problémát. Az amúgy kevesek által használt telefonfülkét elbontották, míg a Kossuth Lajos utca valamennyi kereszteződésében az alsóbbrendű utaknál az elsőbbségadás kötelező táblát Stop táblára cserélték.
Több esetben kaptam lakossági jelzést javításra váró járdaszakaszokról, úttestről. Ezeket mind továbbítottam az illetékes szakiroda felé, amelynek szeretnék köszönetet mondani a minden esetben tapasztalt gyors és hatékony segítségért, a jelzett problémák rövid határidőn belül történő megoldásáért.
Köszönöm mindenkinek, aki az elmúlt egy év folyamán valamilyen formában segítette a munkámat, amelyet Kispest és az itt élők szolgálatában fogok végezni az elkövetkezőkben is.